środa, 19 czerwca 2013

Haruki Murakami "Na południe od granicy, na zachód od słońca"

Na prośbę jednej obserwatorki robię dziś moją opinię na temat książki Harukiego Murakamiego :)



Czas akcji: lata dość współczesne, koniec XX wieku
Miejsce akcji: Tokio, wioski Japońskie
Główni bohaterowie
          Hajime - mężczyzna, który każdą napotkaną kobietę w swoim życiu porównuje do swojej koleżanki z dawnych lat
          Shimamoto - ideał Hajime, kulejąca przyjaciółka z dawnych lat

Główny wątek: Jest to książka opowiadająca o przepięknej, nieustannej i niekończącej się miłości Hajime do Shimamoto. Od dziecka czuł do niej coś więcej. Kiedy w wieku nastoletnim zerwali ze sobą kontakt, Hajime nadal nie potrafi o niej zapomnieć. Od ostatniego ich spotkania ciągle ją wspomina poprzez porównanie każdej nowej kobiety w swoim życiu do swego ideału - Shimamoto. Spotyka ją (zauważa na ulicy) ponownie po wielu latach jako dorosły już mężczyzna w dość dziwnych okolicznościach, gdy ten jest już spełniony zawodowo (posiada 3 dobrze prosperujące bary w Tokio) i rodzinnie - ma żonę i dwie córeczki. Początkowo nie jest pewien czy widział właśnie swą przyjaciółkę... dziewczyna jest bardzo do niej podobna ale już nie kuleje... Po pewnym czasie jest już pewien, Shimamoto odwiedza go w jednym z jego barów. Wtedy zauważa, że jego zainteresowanie Shimamoto nie minęło a wręcz nasila się przy coraz to kolejnym spotkaniu. Hajime desperacko podejmuje decyzję o opuszczeniu i pozostawieniu rodziny dla największej miłości swojego życia. Chce wykorzystać szansę daną mu przez los :) Pomału przekonuje się jednak, że nie łatwo jest wrócić do przeszłości.

Moja opinia: Książka na tyle zawładnęła moim sercem, że postanowiłam przeczytać więcej książek Murakamiego :) Już zakupiłam kilka pozycji i ściągnęłam inne e-booki na Kindla :) Od tej książki Murakami stał się jednym z moich ulubionych pisarzy :) Bardzo polecam tą książkę, jest dość "lajtowa", strasznie szybko się ją czyta (ja ją połknęłam w niecałe 3 dni :)). Nie jest to w żadnym rodzaju romansidło....! Myślę, że każdy czasem wraca do przeszłości i ocenia podjęte przez siebie decyzje... dokładnie tak jak robi to Hajime :) Dla mnie póki co książka roku :)

A jakie są Wasze odczucia po przeczytaniu jej? Czytacie Murakamiego czy innego typu książki? :) Może polecicie mi innych autorów :)

8 komentarzy:

  1. Ciekawie się zapowiada, opis bardzo mnie zaciekawił ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mi się bardzo podoba opis. ;D Jak zwykle dopracowany w każdym szczególe. ;>

    OdpowiedzUsuń
  3. Od dawna mam zamiar wreszcie się zabrać za Murakamiego, ale jeszcze to nie nastąpiło ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam wszystko związane z Japonią :)
    A swoim opisem zachęciłaś mnie do przeczytania tej :)

    OdpowiedzUsuń